آغاز واگذاریهای خدمات صندوق
- شناسه خبر: 178
- تاریخ و زمان ارسال: 28 تیر 1395 ساعت 05:20
- بازدید : 12 بازدید
- نویسنده: Yousefzadeh
مدیرکل دفتربرنامه ریزی وتوسعه سیستم های صندوق
آغاز واگذاریهای خدمات صندوق :
کارشناسان معتقدند که اگر سازمانها و نهادهایی چون صندوقهای بازنشستگی، فرآیندها و فناوری های خود را در ارائه خدمات به مخاطبین، تغییر ندهند، محکوم به شکست هستند. شاید از همین رو، برونسپاری، یکی از برنامه های محوری چهارگانه در صندوق بازنشستگی کشوری محسوب می شود
تا جایی که یکی از اقدام های مهم در این زمینه، انعقاد تفاهم نامه ای با وزارت آموزش و پرورش در سال گذشته بود که براساس آن، قرار شد تا بخش قابل توجهی از خدمات صندوق به بازنشستگان این وزارتخانه، توسط دفاتر پیشخوان دولت انجام شود. بنابراین به نظر می رسد که صندوق در دو سال اخیر، روش و رویکرد جدیدی را در پیشگرفته است تا با تعامل با سایر دستگاه ها، بتواند اثربخشی ارائه خدمات خود را بیشش از پیش افزایش دهد. این مساله، سبب شد تا به سراغ بهروز انتظاری، مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه سیستمهای صندوق بازنشستگی کشوری برویم و اجرای چنین برنامه هایی را از زبان ایشان جویا شویم.
لطفا رقم دقیق تعداد بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری را بفرمایید؟
تعداد بازنشستگان صندوق تا پایان سال ۹۴ و در زمان آمارگیری حدود یک میلیون و ۲۷۷ هزار نفر است که تعداد این افراد در پایان سال ۹۴ در مقایسه با زمان مشابه سال ۹۳ ،سه درصد افزایش یافته است. میانگین حقوق پرداختی به بازنشستگان در سال ۹۴ چه مبلغی بوده است؟ میانگین حقوق پرداختی در پایان اسفندماه ۹۴ مبلغ ۱۲ میلیون و ۸۹۷ هزار و ۱۲ ریال بوده است. طبق محاسبات موجود، حقوق بازنشستگان محترم کشوری، در پایان سال ۹۴ ،در مقایسه با سال ۹۳ نیز ۱۶ درصد افزایش داشته است.
در زمینه توسعه سیستمهای صندوق بازنشستگی، در سال جدید چه برنامه هایی، دارید؟
به امید خدا قرار است تا امسال، بحث عصا و عینک، صدور کارت منزلت بازنشستگان و احراز هویت این عزیزان را در اختیار دفاتر پیشخوان قرار دهیم. از همین رو، در حال آماده سازی زیرساختهای لازم برای اجرای این طرح هستیم که خوشبختانه برنامه های لازم برای این طرح در صندوق آماده شده و دفاتر پیشخوان نیز تا حدود زیادی برنامه های تبدیلی را آماده کرده اند. از سوی دیگر، جلسات مشترکی نیز بین دفتر فنی صندوق و دفاتر پیشخوان برگزار شده که زیرساختها را فراهم نموده اند. در حال حاضر، دوستان در حال تست سیستم هستند که انشاءالله پس از آن به مدت یک ماه سیستم را زیر بار برده و تست می کنیم و در صورتی که پاسخهای لازم را بگیریم، اعلام خواهیم کرد. نگاه جدید سازمان این است که ارائه تمام راه اندازی آن را رسما خدماتی را که حاکمیتی نیستند، به دفاتر پیشخوان، پست و کانونهای بازنشستگی واگذار شود. اگر برنامه های دیگری برای ارائه بهتر خدمات به بازنشستگان در نظر دارید، بیان کنید؟ تالش داریم تا در سال جاری، مرکز پاسخگویی تلفنی را در صندوق بازنشستگی راهاندازی کنیم که این سیستم قادر به پاسخگویی به افرادی است که از کل کشور با شماره چهار رقمی ۸۵۲۳ تماس تلفنی میگیرند. در تماس با این شماره، گزینه های مختلفی برای خدمت رسانی و راهنمایی بازنشستگان محترم دیده شده است. بطور مثال، اشخاصی که سوال و مساله ای دارند میتوانند در تماس با این شماره، مشکل خود را بیان و شماره پیگیری دریافت کنند تا پس از آن کارشناسان مربوطه در سازمان، پاسخ مناسب و صحیح را تهیه و در اختیار مخاطب مذکور قرار دهد. تمام نگاه و تلاش ما، در راه اندازی مرکز پاسخگوی تلفنی این است که به جامعه مخاطب و بازنشستگان عزیز کمک کنیم تا آسایش بیشتری داشته باشند. متاسفانه ما توان افزایش حقوق بازنشستگان را نداریم، اما میتوانیم با ارائه درست و بهینه خدمات و ظرفیت هایی که در صندوق وجود دارد در قالب خدمت، حداقل تسهیلاتی را در اختیار بازنشستگان قرار داده و به نوعی کمک حال این عزیزان باشیم. یکی دیگر از کارهایی که در صندوق بازنشستگی انجام میشود، استعلام اشخاص است که این کار وقت زیادی را از همکاران در مدیریتهای تهران و سراسر کشور میگیرد. دستگاههای مختلف، زمانی که میخواهند حقوقی را برقرار کنند، از صندوقهای بازنشستگی، استعلام دریافت حقوق میگیرند. در برنامه کاری سال ۹۵ برای اینکه این مشکل برطرف شود، بانک جامع مشترکی با همکاری وزارت تعاون کار و امور اجتماعی، ایجاد خواهد شد که با سایر صندوقهای بازنشستگی از قبیل نیروهای مسلح، فولاد، تامین اجتماعی و … اطلاعات شاغلین و بازنشستگان به صورت آنلاین و مرتب، بروز شده و هر سازمانی پیش از برقراری حقوق اشخاص، با مراجعه به سایت صندوق و این سامانه میتواند دریافت حقوق این افراد را کنترل کند. همچنین در راستای برون سپاری، این اطلاعات در اختیار دفاتر پیشخوان و پست هم قرار خواهد گرفت.
انجام انواع برون سپاری ها چه نفعی برای بازنشستگان دارد و چه کمکی به آنها میکند؟
این کار، در راستای کاهش سفرهای درون شهری و تلاش در جهت تسهیل ارایه خدمات مطلوبتر، بهتر و با سرعت بالاتر به بازنشستگان محترم صندوق و با توجه به تعداد گسترده دفاتر پیشخوان در کل کشور، صورت می گیرد و صندوق بازنشستگی کشوری برخی خدمات خود را به دفاتر منتخب پست و دفاتر پیشخوان خدمات دولت واگذار می کند.